Тобі, учителю...
Субота, 04.05.2024, 23:58
Екскурс по сайту

Форма входу

Категорії розділу
Мої файли [50]

Календар

Блок - інформер

«Методичний портал»



Блок - інформер
Block content
«Методичний портал»



Опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 91

Друзі сайту
 Світ літератури. Сайт Химинець А.А. Белый каталог сайтов Банк Интернет-портфолио учителей Освітній портал

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Система Orphus

Головна » Файли » Мої файли

Урок Світової літератури - 10 клас
[ Викачати з сервера (36.7 Kb) ] 19.10.2011, 19:54

Тема. Влада золота та її філософія в повісті « Гобсек ». Романтичні й реалістичні тенденції в повісті. Мета: Проаналізувати проблематику повісті « Гобсек»; вчити учнів аналізу образу головного героя; розвивати в учнів вміння працювати з текстом; виховувати в них уявлення про справжні і несправжні життєві цінності Тип уроку: урок – занурення. Обладнання. Презентація ( 11 слайдів) : ілюстрація, таблиці, схеми. Гроші – головний закон світу. Бальзак. Хід уроку. І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок. Слово вчителя. Повість Оноре де Бальзака « Гобсек » - один із шедеврів французької літератури ХІХ ст.. Класика актуальна у всі часи, тому що стосується « вічних» питань людського буття. Одне з таких одвічно х питань – вплив « золотого мішка» на внутрішній світ людини - сьогодні як ніколи співзвучне питанням нашого часу. Чимало публіцистів, навіть науковців стверджують, що ми, як колись герої Бальзака, живемо за епохи « початкового накопичення капіталу », буяння його диких, нецивілізованих форм. Тож сьогодні буде особливо повчальним поміркувати над проблематикою твору, співзвучного сучасності. Над цінностями персонажа, основною і єдиною втіхою якого стала нажива, жадоба до золота, а також характерами героїв, які його оточують. ( Слайд 1 ) ІІ . Основний зміст уроку. 1.Робота з картками. « Історія створення повісті « Гобсек ». Відповіді коментуються і вносяться до таблиці. ( Слайд 2) Коли написана повість " Гобсек”, який історичний період у ній відображено? 1830 – нарис про лихваря, повість " Небезпека розпущеності ”. 1835 – новий варіант повісті " Батечко Гобсек ” 1848 – остаточний варіант повісті " Гобсек ” ( вміщено до сцен приватного життя " Етюдів про звичаї ”, " Людської комедії ” Дія відбувається взимку 1829 - 1830 року. Це Франція напередодні Липневої буржуазної революції 1830 року.
Що таке реалізм? Реалізм - це напрям, який виник на початку ХІХ ст., передбачає зображення життя у формах самого життя ( " типова людина за типових обставин ”). Типове – це те, що розкриває певну закономірність життя.
Які ознаки реалізму наявні в повісті? Картина життя Франції 1829 – 1830 рр. Найголовніші типові образи: Гобсек ( людина, що накопичує гроші), Анастазі де Ресто, Максим де Трай ( ті, що витрачають гроші) Ці контрастні образи – єдине ціле, " душа і тіло ” суспільства. Типові обставини : Франція першого періоду капіталізації.
¡ 2. Дайте відповіді на запитання, використовуючи матеріал підручника. Заповніть таблицю ( Слайд 3 ) ¡ 1. Звернiть увагу на деталi портрета Гобсека: волосся, риси обличчя, очi , нiс , голос. Якi порiвняння використовує Бальзак, описуючи зовнiшнiсть свого героя? ¡ 2. Знайдiть у текстi приклади використання деталей побуту як засобу проникнення у внутрiшнiй свiт героя. Зачитайте описи помешкання Гобсека. Як iнтер’єр характеризує героя? ¡ 3. Що означас iм’я Гобсек у перекладi? Опишiть спосiб життя Гобсека i доведiть, що iм’я персонажа вiдповiдає його сутностi. Яка пристрасть визначає логiку вчинкiв героя? ¡ 4. Розкажiть передiсторiю героя. Як "романтична бiографiя” лихваря розкриває його характер? 3. Таблиця « Аналіз образу Гобсека» (Слайд 4) Прізвище Гобсек, ( лихвар, «людина – вексель» , глитай)
Портрет «Схожий на Талейрана», « очі як у куниці»,
Інтер'єр « Кімната була захаращена меблями, срібними виробами, лампами, картинами, вазами, книгами, …»
Самохарактеристика « У мене погляд , як у Бога : я читаю у серцях »
Характеристика іншими персонажами "Це була людина-автомат, яку щодня заводили". "Якщо людяність, спілкування з ближніми вважати релігією, то Гобсек у цьому відношенні був атеїстом".
Висновок. Що може бути абсурднiшим за смерть вiд голоду посеред незлiченного багатства? Але попри абсурднiсть, вона є логiчною: Гобсека вбиває власна ж iдея про всевладнiсть золота та його неперевершену самоцiннiсть. Вiн настiльки боявся втратити свої надбання, що непомiтно для себе знищив їх у фiзичному розумiннi: дорогi тканини, посуд, картини - все зiпсувалося, все виявилось втраченим для свiту. Якщо зважити на наявнiсть авторського задуму, цей зумисний зовнiшнiй абсурд - природне завершення подiбного ставлення до життя.
"Чи є у цiєї людини Бог?" - риторично запитує iнший герой твору, Дервiль. Так, є: це грошi. Служiнню цьому iдоловi подаровано життя Гобсека.
Суворо та безжально засуджує Бальзак жагу накопичення i власне процес збагачення людини. Анi Гобсеку, анi iншим не приносить золото щастя. I хай образ Гобсека - гранiчний випадок, вiн свiдчить, до чого призводить шлях користолюбства, а художня майстернiсть письменника робить це застереження ще переконливiшим. ¡ 4. Висловіть свою точку зору з приводу наступних міркувань Гобсека. Доберіть з тексту повісті цитати – доповнення. ( Слайд 5) ¡ "Тільки одне досить надійне – це золото . У золоті зосереджені всі сили людства” ¡ " Що таке життя? Машина, яку приводять у рух гроші” ¡ " У мене погляд як у Господа Бога, я зазираю в душі” ¡ " Золото – ось …” ¡ " У мене принципи змінюються…” ¡ " А хіба можуть у чомусь відмовити тому,…” ¡ " Гонор – це завжди наше "я”. А що може вдовольнити гонор?...” ¡ ” Я читаю у серцях…” ¡ " Я володію світом…” ¡ " Я досить багатий, щоб…” 5. Засоби змалювання Гобсека. Бальзак у повісті " Гобсек” широко використовував метафори, порівняння. Створи асоціативне гроно " Гобсек”. Зроби висновок. ( Слайд 6) 6. Реалістичні тенденції в повісті. ( Слайд 7) Завдання : Знайдіть у тексті повісті ознаки реалістичного зображення дійсності. Побудуйте гроно . ( Історична конкретика, соціально – побутова характеристика героїв, типовість ситуацій) 7. Романтичні тенденції в повісті. ( Слайд 8) Завдання. Спростуйте або доведіть дані припущення. 8. Підсумок життя Гобсека. ( Слайд 9) ¡ Вчитель. Дервіль говорить про Гобсека : " Я пожалів його, як пожалів би хворого”. ¡ - Як вам здається, жадоба Гобсека до золота – це хвороба? ¡ - Як ви гадаєте, у чому коріння філософії Гобсека, і які її наслідки? ¡ Гобсек прагнув розбагатіти і розбагатів.А хіба можна назвати його ¡ щасливою людиною? Чи відчув він себе щасливим? ¡ Гроші – головний закон світу? ( Пояснити епіграф) ¡ Ви заздрите чи жалієте Гобсека ? ¡ Золото давало Гобсекові владу над людьми. Чи здатний він діяти в інтересах людей? Висновок. Гобсек так і не зрозумів, що вже на певному етапі не він володіє грошима, а вони керують ним. Втративши моральні орієнтири, Гобсек пропустив момент, коли гроші зробили його бранцем золота. Гобсек збіднив своє життя, не зумівши поставити гроші на службу хоч би собі і своїй далекій родичці. Адже він міг насолоджуватися теплом родинної любові, дарувати кохання, по-іншому бачити цей прекрасний світ. Але він прожив павуком біля грошей. 9. Тест – контроль. ( Слайд 10 )
1.Оноре де Бальзак народився: а) 1799; 6)1802; в) 1811р. 2. Перший твiр, який принiс успiх Бальзаку; а) ” Кромвель” 6) "Шуани”, в)” Гобсек” З. Перебування на Українi письменника пов’язно з: а) службовими справами; б) творчiстю; в) особистими планами. 4. Українськi враження знайшли вiдображення у творi Бальзака: а) "Селяни”; 6)” Батько Горіо”; в)” Шагренева шкiра”. 5. Творчiсть Бальзака - "енциклопедiя” життя французького суспiльства”: а) ХVІІІст. ; 6) першої половини ХIХ ст.; в) кiнця ХIХ ст. б. У "Людськiй комедiї” Бальзак намагався продемонструвати як дiє такий закон: а) "один за всiх”; 6) "кожен для себе”; в) "усi за одного”. 7. Повiсть "Гобсек” Бальзак присвятив: а) Дiккенсу; 6) Стендалю; в) барону Баршу де Паноан; г) Тургенєву. Як сам автор пояснив вибiр адресата? 8. Принцип зв’язку творiв у Людськiй комедiї " отримав назву: а) колаж; 6) архiтектонiка; в) фабула; г)” технiка перехiдних персонажiв. 10. Домашнє завдання. ( Слайд 11 ) Ø На вибір Ø 9. Вислови свою думку. 1) "Найперше и найголовнiше в життi - це намагатися володiти самим собою”(В. Гумбольдт). Ø 2)” Що втратив i що знайшов Гобсек”. 3)” Чи такi вже згубнi грошi”. Ø Добери вислови із повісті " Гобсек”, що стали крилатими. Ø Для всіх учнів. Ø Поставте по п'ять запитань Фанні Мальво і Графині де Ресто від свого імені, стосовно ситуації, в яку вони потрапили і дайте на них відповіді.

Категорія: Мої файли | Додав: hmelena
Переглядів: 3238 | Завантажень: 220 | Рейтинг: 1.0/3
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний хостинг uCoz