Тобі, учителю...
Субота, 04.05.2024, 23:59
Екскурс по сайту

Форма входу

Категорії розділу
Мої файли [50]

Календар

Блок - інформер

«Методичний портал»



Блок - інформер
Block content
«Методичний портал»



Опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 91

Друзі сайту
 Світ літератури. Сайт Химинець А.А. Белый каталог сайтов Банк Интернет-портфолио учителей Освітній портал

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Система Orphus

Головна » Файли » Мої файли

Урок Світової літератури - 10 клас
[ Викачати з сервера (23.4 Kb) ] 19.10.2011, 19:51
Тема : Оноре де Бальзак – видатний французький письменник, зачинатель соціального реалістичного роману. Бальзак і Україна. Мета уроку: познайомити учнiв з життям i творчiстю Оноре де Бальзака, із сторiнками життєвого шляху письменника, пов’язаними з Украною; розкрити унiверсальнiсть бальзакiвського задуму, розмаїття тематики та проблематики творiв "Людської комедї’ , ,засобiв, використаних автором для надання циклу романiв та повiстей цiлiсностi. Тип уроку : урок – презентація. План уроку. (На дошцi)
1. Слово вчителя про роль Бальзака в розвитку лiтератури Францiї ХІХ столiття.
2. Подорож у свiт Оноре де Бальзака.
3. Повторення значення понять: епопея, цикл творiв, соцiальний роман та iншi.
4. Повiдомлення про iсторiю створення, структуру та художню своєрiднiсть "Людської комедії’
б. Самостiйна робота учнiв. дослiдження структури "Людської комедiї’. Представлення художнього свiту творiв Оноре де Бальзака. Хiд уроку
(Розповiдь учителя, учнi конспектують) ( Слайд № 1 – 3)
1. Починаючи вiд епохи Вiдродження, роль i значення художньої прози неухильно зростає. Роман набув такої самої вагомостi, як за давнiх часiв епiчна поема чи трагедiя. ХIХ столiття принесло з собою поширення особливого рiзновиду прози, який iсторики лiтератури назвали "соцiально - психологiчною”, тобто такою, що художньо осмислює, дослiджує iснування людини у суспiльствi у взаємодiї з iншими iндивiдами, через аналiз її емоцiй, думок, поведiнку через уважний розгляд душi.
ХIХ столiття ще називають "золотою добою” соцiально-психологiчного роману, адже цей жанр став провiдним майже у всiх впливових лiтературах Європи i Америки. Формування його однак почалося у Францiї. Цьому сприяла та ситуацiя, що склалася в культурi цiєї країни. Одна з характерних її рис - гостра полiтизацiя французького суспiльства (досягнення iндустрiї, напружена класова боротьба, наполеонiвськi походи, революцiї). Створювалися численнi лiберальнi та соцiалiстичнi теорiї (Сен - Сiмон, Фур’є, Ламенне). Загальна налаштованiсть французьких iнтелектуалiв на пошуки внутрiшнiх механiзмiв соцiальних процесiв не могла не позначитися на творчостi романiстiв. Основи соцiально - психологiчного роману нового типу заклали такi видатнi магiстри слова, як Стендаль, Бальзак, Флобер, якi цiкавились життям рiзних верств французького населення, намагалися художньо осмислити складнi закономiрностi та проблеми суспiльного життя, запровадили низку тем, типiв i художнiх ситуацiй, що потiм стали "повторюватись” в iнших лiтературах свiту.
Одна з них - зiткнення неординарної особистостi iз законами суспiльного життя. І Бальзак i Стендаль були свiдками того, що в життi перемагають пристосуванцi, а обдарованi, сильнi особистостi не витримують вимог часу. В iнших творах кар’єристи, егоїсти завжди в центрi уваги. Особливо увага надається темi "втрачених iлюзiй”. У творах цих письменникiв людина опинясться перед вибором: або високi моральнi якостi й бiднiсть, або підлість і зрада душi як гарантiя успiху i процвiтання в суспiльствi. Цей вибiр взагалi -- проблема ХIХ столiття.
Оноре де Бальзак одним iз перших в захiдноєвропейськiй лiтературi починає художнє дослiдження буржуазного свiту, який на той час ще не вичерпав свох можливостей, а його проза є носiєм поетичного ореолу. В. Бахмутський зазначас:. «.. Проза таит в себе поэзию... За прозаическими подробностями Бальзак умеет увидеть вечные и великие законы жизни, в прозаической одежде разыгрываются трагедии равные по своей силе и размаху трагедиям прошлого, под прозаической оболочкой таятся драмы и трагедии, достойные пера Шекспира”.
2. Вчитель. А тепер, любi друзi, дозвольте познайомити вас з нашим гостем - видатним французьким письменником першо половини ХIХ столiття Оноре де Бальзаком.
Бесiда - iнсценацiя зустрiчi з письменником.
(Учнi i вчитель ставлять запитання, а десятикласник, який виконує роль письменника, вiдповiдає).
Питання: Пане Бальзаку, у народi кажуть, що людина живе лише в тi моменти, якi назавжди залишаються в пам’ятi. Якi моменти життя тримає ваша пам’ять?
Вiдповiдь: У дитинствi я був дуже хворобливою дитиною. Iнодi це заважало менi вчитися. Але я багато читав. Пiсля того, як у 1814 р. сiм’я перехала до Парижу, я продовжував навчатися в приватних школах, вiдвiдував лекцiї в унiверситетi Сорбонна. Диплом юриста я отримав саме тодi, як батько залишив службу, i я пiшов працювати.
2). Питания: Коли ви вiдчули потребу писати свої твори?
Вiдповiдь: Я мрiяв стати письменником з дитинства. Професiя адвоката мене не приваблювала. Сiм’я розумiла мої намiри i пiдтримувала як могла. Мої перші твори створенi були тiльки з однiсю метою - заробити грошей. Вiршована драма "Кромвель” виявилася невдалою i збагачення не принесла, але я продовжував писати.
3). Питання : Який твiр ви могли б вважати "початком вiдлiку”?
Вiдповiдь: У 1829 з’явився роман "Останнiй шуан”. Це i був "початок”.
4). Питання: Що саме стало поштовхом для створення "Людської комедiї’?
Вiдповiдь: Життя - складна рiч. Водночас iз творчими невдачами мене переслiдували й iншi негаразди: з метою заробити швидко грошi брав участь у ризикованих комерцiйних справах. З’явилися борги, якi треба було оплачувати. Працював по 16 годин на добу, писав безупинно. Але поразки й роэчарування були для мене своєрiдним пiзнанням сутностi природи свiту, без чого "Людська комедія" просто не могла б постати. 5). Питания: Пане Бальзаку, чи уявляли ви, яким буде Ваш твiр? Вiдповiдь: Над створенням епопеї я працював понад двадцять рокiв. Починалося все з написання нарисiв на сучаснi теми. Згодом той матерiал був Використаний для написання новел. До речi, "Гобсек” (1830) також був спочатку "фiзiологiчним нарисом” про лихваря. Вiд початку 30-х рр. я писав великi прозовi твори "Шагренева шкiра”, "Еженi Гранде”, " Батько Горіо”, "Темна справа” та iн. Ще на раннiх етапах я схилявся до iдеї написання циклiв, унаслiдок чого i сформувався задум об’сднати всi романи в епопею. Чи вичерпав задумане? На жаль, нi. Епопея повинна була складатися зi ста п’ятдесяти творiв. У результатi я написав 96 — саме вони i становлять твiр всього мого життя — епопею ” Людська комедiя”. 6). Питання: Чим для вас стала зустрiч з Евелiною Ганською? Якi враження на вас справила зустрiч з Украною? ( слайд 4- 6) Вiдповiдь: Евелiна Ганська - шляхетна, вродлива жiнка. Знайомство з нею почалося з листа - вiдгуку про роман "Тридцятирiчна жiнка” (1832). Ми листувалися, у Швейцарi вiдбулася наша перша зустрiч. Невдовзi ми зрозумiли, що кохаємо один одного, але бути разом ми не могли - у Евелiни була сiм’я i руйнувати її вона не могла. Наше знайомство продовжувалося 18 рокiв. Ми одружилися, хоча й запiзно.Якою я побачив вперше Україну? Здається, краще про те розкажуть мої листи. (Два - три учнi зачитують рядки з листiв Бальзака) . 1) - 28 червня 1847 р. Бальзак пише заповiт, у якому будинок на вулицi Фортюне все своє нерухоме майно передає у спадок Евелiнi Ганськiй. 5 вересня 1847 р. о восьмiй вечора, потягом Пiвнiчно залiзницi вiн вiд’жджає в Україну. « Це було не лише бажанням, а й спрагою. Це був вiдпочинок, i я був виснажений, у мене вистачило б сили лише на 24 години. Яка подорож!” 13 вересня Бальзак зупинився в Житомирi."Близько восьмої ранку я побачив велике місто i подумав, що це Бердичiв. Подумки я був уже в Бердичевi, а насправдi це був тiльки Житомир”. 2) - Вiд Бердичева до Верхiвнi трактова дорога пролягала через села Нізгурці, Сингаївка, Закутинцi. "Коли я виїхав за мiсто, то побачив хлiбне поле. Це - пустиня, царство хлiба. Усе, що я бачив досi, нiчого не варте”.- Будинок Евелiни Ганської схожий на Лувр або грецький храм, позолочений вечірнім сонцем, яке височило над долиною...”- Тут чудова сукняна фабрика, є лiкарня, шампiньйонна оранжерея, iподром, парк. Чудово!” 3) - У листопаді 1847 р. Бальзак вперше вiдвiдав Київ. "Отже, Київ - це столиця України, це священний град Росії, колишня метрополія, татарський i росiйський Рим, старша сестра Москви,...”- Пiзнiше у листi до археографа М. Юзефовича письменник згадуватиме: "1 ось я подумки звертаюсь у тi мiсця: Київ з його банями, Київ з його пагорбами, садами i багатствами усмiхнеться менi, розвiє сум вiд лiтературних праць...” Вчитель : Оноре де Бальзак пішов з життя у 1850 році, залишивши незакiнченою "Людську комедiю”. "Привiтайте мене. Адже щойно з’ясувалося, що я генiй”. Цi слова Бальзак сказав своїй сестрi Л. Сюрвiль жартома, ще на початку роботи над епопеєю, але тi слова, насправдi виявились пророчими. Про те, що являє собою ”Людська комедія ” вам розкажуть нашi шановні ” літератори” 1 лiтератор Як уже повiдомлялося, "Людська комедiя” складасться з 96 творiв, об’єднаних єдиною тематикою. Автор прагнув пояснити закономiрностi дiйсностi. Бальзака цiкавили не тiльки конкретнi теми i проблеми, але й взаємозв’язок цих проблем; не тiльки окремi пристрастi, а й формування людини пiд впливом середовища. 2 лiтератор Бiльшiсть персонажiв "Людської комедiї’ переходять iз твору в твiр. виступаючи головними дiйовими особами в одних та епiзодичними - в iнших. до того ж Бальзак розробляє важливий мотив людських вчинкiв - прагнення до збагачення. 1 лiтератор ( слайд 7) (демонструє схему побудови "Людсько комедй’ - архiтектонiку) Цикл складасться з З частин (етюдiв) 1. Аналiтичнi етюди (висновки). 2. Фiлософськi. Бальзак казав: "Я поясню, у чому полягає життя, умови, поза якими не можуть iснувати нi суспiльство, нi людина...” З. Етюди про звичаї складаються зi сцен: а) Особистого життя. "Гобсек”, "Батько Горіо”; б) Провiнцiйного життя. "Євгенiя Гранде”; в) Паризького життя. "Розкiш i злиднi куртизанок”; г) Полiтичного життя. "Зворотний бiк сучасної iсторiї’, "Темна справа”; д) Вiйськового життя . "Шуани”; е) Сiльського життя. "Селяни”. 2 лiтератор Бальзак казав: "Мiй твiр має увiбрати в себе всi типи людей, усi суспiльнi стани, вiн повинен втiлити всi соцiальнi зрушення так, що жодна життева ситуацiя, жодна особа, жодна професiя не виявилися забутими. 1 лiтератор "Мiй труд має свою географiю, свою сiм’ю, своуї краєвиди, iнтер’єри, дiйових осiб, факти, своє дворянство i буржуазiю, своїх ремiсникiв i селян, полiтикiв i дендi, свою армiю, одним словом -увесь свiт”. Оноре де Бальзак Вчитель . А тепер звернiмося до вашої словникової роботи, яку ви виконали вдома i спробуємо дати визначення таких понять, як етюд, цикл творiв, архiтектонiка лiтературного твору, епопея. (Учнi також з’ясовують жанр "Людської комедiї’, використовуючи свої записи). ( слайд 8) Вчитель. Прослухавши повiдомлення наших учнiв, ви ,мабуть, зрозумiли, наскiльки с неоднозначною, багатогранною постать цього лiтературного генiя. Але цього, мабуть, недостатньо, щоб повнiстю уявити собi всеосяжнiсть, майстернiсть цiеї творчої особистостi - Оноре де Бальзака. Починаючи з сьогоднiшнього уроку, я пропоную вам дiбрати матерiал i скласти книгу "Творчiсть Оноре де Бальзака”. Ця книга буде вiдображати особливостi його лiтературної дiяльностi i ступiнь вашого сприйняття творiв письменника. Ви можете виступити у ролі художникiв, редакторiв, коректорiв та iн. Девiз цiєї частини уроку: "Граючи перевiряємо, що ми вмiємо i що знаємо!” Я, як замовник книги, прошу продемонструвати твори, якi є скарбничкою творчостi Бальзака. Що становитиме основу книги? Статтi вiдгуки про прочитаний твiр, малюнки - iлюстрації, кросворди, цiкавi запитання, завдання, анотацiї , цитати - афоризми, твори, власнi вiршi, iнсценування уривкiв. (Всi роботи , акуратно оформленi, пiсля захисту входять до книги.). Вчитель : Художнiй свiт творiв Бальзака, як i художнiй свiт кожного великого майстра складасться з гармонiйного поєднання рiзноманiтних елементiв. Найяскравiшим прикладом такого сплаву є так звана "балъзакiвська пристрасть”. Її ознаками є манiакальний характер, могутня сила, яка знищує врештi - решт її носiя. "Чи це скнарнiсть Гранде, чи це розпуста барона Юло, чи це гурманство i манiакальнi схильностi кузена Понса, чи це кохання Анрiєтти де Мордюс або батькiвська любов Горіо - Бальзак неодмiнно показує як почуття, що охоплює цих людей, розростасться, неначе жахливий рак, i врештi бере гору над iншими почуттями” (А. Моруа). Ця пристрасть герїв с пружиною, яка рухає весь сюжет творiв Бальзака. ( слайди 9, 10) Домашнє завдання : ž Розпочати роботу по створенню збірки " Творчість Оноре де Бальзака” . Прочитати повість " Гобсек
Категорія: Мої файли | Додав: hmelena
Переглядів: 1243 | Завантажень: 160 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний хостинг uCoz