Тобі, учителю...
П`ятниця, 29.03.2024, 15:13
Екскурс по сайту

Форма входу

Категорії розділу
Мої файли [50]

Календар

Блок - інформер

«Методичний портал»



Блок - інформер
Block content
«Методичний портал»



Опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 91

Друзі сайту
 Світ літератури. Сайт Химинець А.А. Белый каталог сайтов Банк Интернет-портфолио учителей Освітній портал

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Система Orphus

Головна » Файли » Мої файли

М.В.Гоголь" Шинель"Високий гуманізм М. Гоголя і зображення в повісті «Шинель» трагічної долі «маленької людини» Акакія Акакійовича.
[ Викачати з сервера (93.4 Kb) ] 01.04.2014, 18:15

 

Клас : 9

Тема: Високий гуманізм М. Гоголя  і зображення в повісті «Шинель» трагічної долі «маленької людини» Акакія Акакійовича.

Мета:

 -  розширити поняття "маленька людина" в літературному творі, показати особливості зображення "маленької людини" в повісті, охарактеризувати Акакія Акакійовича Башмачкіна як "маленьку людину"; показати еволюцію теми "маленької людини" в повісті, проаналізувати твір, перевірити знання тексту;

 -  розвивати пізнавальну діяльність учнів, мову, логічне мислення, емоції, уяву, уміння читати і аналізувати твір;

 -  виховувати гуманізм, співчуття, почуття власної гідності.

Обладнання:мультимедійний проектор,екран, епіграфи, схеми, малюнки, ілюстрації до   повісті.

Тип уроку : вивчення нового матеріалу.

Форма уроку : урок-дослідження.

Епіграфи:

Усі ми вийшли з гоголівської " Шинелі".

Ф. М. Достоєвський.

Людина! Це - прекрасно! Це звучить гордо!

Потрібно поважати людину! Не принижувати, поважати потрібно!

М. Горький.

Хід уроку.

Слово вчителя.

            Одного разу, у присутності  М.В. Гоголя, хтось розповів  канцелярський анекдот(під словом " анекдот" тоді розуміли цікаву історію,  подію) про якогось бідного чиновника, пристрасного мисливця на птахів. Надзвичайною економією і непосильною працею  той накопичив  чималу на ті часи суму – 200  рублів. Саме стільки коштувала мисливська  зброя відомого майстра  Лепажа,  предмет заздрощів кожного завзятого мисливця. Настала довгоочікувана мить. Щасливий володар новенької рушниці виплив на човні  до  Фінської  затоки, передчуваючи багату здобич. Який же був його подив, коли виявилося що рушниця, дбайливо покладена ним на носі човна, зникла. Очевидно, її стягнуло у воду густим очеретом. Як він міг, хоч на мить , випустити з поля зору свою коштовність?! За його ж словами, він "знаходився в якомусь самозабутті". До пізнього вечора він нишпорив  по дну в очеретяних заростях. Абсолютно вибився з сил. Рушниця, з якої він не встиг зробити жодного  пострілу, навіки була похована на дні Фінської затоки.

            Чиновник повернувся додому, ліг у ліжко і вже не встав: його схопила жорстока лихоманка (деталь, збережена в гоголівській повісті). Товариші по службі пожаліли його і у складчину купили йому нову рушницю. Так "повернений він був до життя, але про страшну подію він вже не міг ніколи згадувати без смертельної блідості на обличчі". Гоголь  вислухав розповідь  і задумливо і опустив голову. У анекдоті Гоголь почув зовсім не те, що інші. Безтурботних слухачів  розвеселило, що чиновник потрапив в халепу із  власної  неуважності. Та Гоголь  був добре знайомий з мізерним існуванням дрібних чиновників. Він сам тягнув в молодості канцелярську лямку в чині колезького реєстратора , на посаді писаря. У департаменті він отримував 30 рублів в місяць, платня воістину жебрацька. Великий був у Гоголя і досвід живих вражень від жалюгідних притулків , де тулилися бідні чиновники. Був потрібний якийсь поштовх, щоб накопичені враження ожили.

              Гоголь, мабуть, відразу ж оцінив сюжетну дієвість такої події, враження, що справляється ним. Багато що з " анекдота" було відкинуто, багато що змінене.

Робота над повістю " Шинель" була розпочата у  1839 році  за кордоном і закінчена навесні 1841 року.

Бесіда.

- Як ви вважаєте, що в цьому  анекдоті розбудило творчу уяву Гоголя?

- Що загострило драматизм ситуації?

- Багато що з анекдоту Гоголем було відкинуто, багато що змінене. У повісті Гоголь здійснює підміну величезного значення. Яку?

- Шинель дійсно стає дійовою особою повісті - недаремно повість так і називається .

  • Нездійсненна Допомагає жити
     

 Слово вчителя .  Вправа  «Сонечко».
- Всі ми любимо мріяти. І немає, мабуть, такої людини, яка б ні про що не мріяла. Чому ми мріємо? Яка буває мрія? Чи є у вас своя заповітна мрія?
Давайте доберемо прикметники та дієслова до цього слова.




 

 

 

 

 

 

 

  • Приваблива Окриляє

     

 

 

 

 


ВИСНОВОК: так ось для чого людині необхідно мріяти. Адже без світу фантазії наше життя було б похмурим і одноманітним.

Продовження бесіди з елементами коментованого читання.

     - А яка мрія героя повісті Гоголя «Шинель»?

- Розкажіть, що означає  ім’я головного героя.( «На  прізвище  чиновник був  Башмачкін…».  Ім’я  " Акакій" в перекладі з грецького - " незлобивий", а у героя таке ж по батькові, тобто доля цієї людини була вже зумовлена: таким був його батько, дід і так далі. Він живе без перспектив, особою себе не усвідомлює, сенс життя бачить в переписуванні паперів.)

- Знайдіть у тексті портретну характеристику  головного героя  Акакія   Акакійовича.(«В одному департаменті служив один чиновник…»)

- Зачитайте, як ставився він до служби .( «…він служив ревно…»)

- Що можна сказати про особливості мови героя?

- Чим цікавився Башмачкін, чи були у нього улюблені заняття?                             («Акакій    Акакійович не  віддавався ніякій розвазі…»)

Елемент драматичної постановки :

Діти, до нас завітали гості. Давайте послухаємо самого Акакія Акакійовича, його розповідь про себе.

Башмачкін. Доброго  вам  дня! Я , нічим непримітна, звичайна людина, і життя моє абсолютно природнє. Служу я з любов'ю і цілком щасливий: переписую папери, і це різноманітне і приємне  мені  зайняття. Мені одного разу навіть запропонували невелике підвищення, але я злякався і відмовився, адже і так добре. Ніколи я звертав уваги, що робиться і відбувається щодня  на вулиці, навіть коли усі прагнули розважитися, я ж займався удома переписуванням паперів.

Вчитель.- Як ставились чиновники до нього?

 («Молоді чиновники підсміювалися і глузували з нього…»)

Вчитель.А зараз ви почуєте думку молодого чоловіка , який служить в тому ж департаменті, що і Башмачкін, про нашого героя.

Чиновник. В департаменті не виявлялося до нього ніякої поваги, а молоді чиновники сміялися і говорили дотепно над ним, сипали йому на голову дрібні клаптики розірваних паперів. А одного разу аж надто був нестерпний жарт,що  він аж  вигукнув: "Залиште мене, навіщо ви мене кривдите"? І щось дивне пролунало  в словах і в голосі, яким вони були вимовлені. У цих проникливих  словах дзвеніли інші: "Я брат твій"! І відтоді  ніби все змінилося для мене,бо серед веселощів і жартів вбачався мені  низенький чиновник з лисиною на лобі зі своїми проникливими  словами: "Залиште мене, навіщо ви мене кривдите"?

Вчитель.

 - Яке порівняння використовує Гоголь, щоб показати принизливе становище героя? (Порівнює з мухою)

- Яка подія порушила  звичне  життя Акакія Акакійовича? (Придбання нової шинелі.)

- Придбати нову шинель - це розкіш , чи життєва необхідність.?

       («Шинель Акакія   Акакійовича теж правила за об’єкт глузувань чиновникам…»)

Прийом «подвійний щоденник». Учитель пропонує учням  заповнити таблицю, що позитивного і що негативного  принесла шинель герою. Вийшло таке:

+

-

Став ближчим до суспільства

Запустив  роботу

Став помітнішим (про нього  заговорили)

Став робити помилки.

Став впевненішим у собі

Пережив потрясіння від зустрічі з  поважною особою

 

Помер

 

Вчитель.

- Чи зустрічалися вам в житті люди, чимось схожі на Акакія Акакійовича?                 "Двічі незлобивий" - чи є такі люди сьогодні?

- Як ви розумієте слова "Я - брат твій"!?

- Чи гідні люди, подібні до Акакія Акакийовича, зневаги і принижень?

Висновок.Акакій Акакійович - людина, що вдалася, настільки, наскільки у нього було життєвих амбіцій. У нього гармонія потреб і можливостей. А у багатьох людей, що славно скористалися новими життєвими  умовами, сьогодні можливості випереджають потреби. Наприклад, немає потреби йти в театр, але є можливість купити дорогий квиток, похвалитися цим перед оточенням, - і він туди йде. Хоча це нічого йому не дає в духовному плані. Людей, подібних до Акакія Акакійовича , багато. Такий тип є присутнім в кожній людині, тільки люди іноді втрачають свою внутрішню пам'ять, захворюють на  зарозумілість, пиху.

Вчитель.

-Чому Башмачкін сприйняв відмову кравця полагодити стару шинель як катастрофу?

-Якими були подальші  дії героя?

-Завдяки чому Акакій Акакійович зумів пошити нову шинель?

-Як сприйняли чиновники обнову Башмачкіна?

-На який вчинок він зважився заради нової шинелі?

- Що ж змінилося в героєві  після придбання нової шинелі?

Перегляд фрагменту з фільму « Шинель»

Висновок.У ньому прокидається гордовита гідність солідного чиновника, одягненого так, як личить, і відчуває себе в цьому одязі дуже комфортно. Тепер герой близький до загальноприйнятої норми, він майже такий, як усі. Це вже «інший» Акакій Акакійович.

Вчитель.

-Хто ж винен в трагічній долі героя: ім'я, що зумовило його характер і долю, чи шинель, що змусила його змінитися, стати таким, як усі?

-Чому герой вмирає? Чи винна в його смерті шинель?

  •  
  •  

У результаті розвитку сюжету образ шинелі стає своєрідним центром, стягує до себе всі сюжетні лінії. Шинель претендує на роль героїні оповідання, визначаючи всі перипетії сюжету. Всі персонажі, далекі один від одного (Акакій Акакійович, Петрович, поважна особа, грабіжники та ін) виявляються пов'язаними саме через їх відношення до шинелі. Центральне місце цього образу і підкреслюється заголовком повісті.
Вчитель Отже, хто ж наш герой: «досконалий ідіот» чи  «святий мученик»? Гоголь співчуває йому чи  сміється над ним?
Яким має бути ставлення до людини? До чого закликає нас автор?( Робота з епіграфом № 2)

Висновок учнів.Нам здається, що події, герої, зображені в повісті, дуже далекі від нас. Однак і зараз є люди, які дуже самотні і їм потрібна наша увага, розуміння. І іноді ми не помічаємо їх самотності, їх страждання  живої душі.
Вчитель Які почуття викликає у вас герой гоголівської повісті?
(жалю, співчуття)
Отже, душі у вас живі,бо  до них проклав шлях Гоголь. Він допоміг вам уникнути  байдужості.

     Таким чином, історія жалюгідної, смішної  людини змушує не тільки думати про те, що людські почуття можуть таїтися в самій  приниженій  істоті, що несправедливим є  порядок, при якому людина може вважатися нікчемніше за   муху, що цей порядок не вічний, але і зрозуміти, яким треба бути, як допомогти, якщо поруч з тобою слабка людина з сильними почуттями.

 Підбиття підсумків уроку.

      Прийом «Мікрофон»: Дайте свою характеристику головному персонажу повісті одним словом чи фразою, починаючи зі слів «Акакій Акакійович – це...»

Домашнє завдання. Пояснити значення слів Достоєвського: «Всі ми вийшли з гоголівської «Шинелі».

Очікувані результати:

- опанування гуманістичними  та  демократичними  ціннісними  орієнтирами ;

 - готовність слідувати етичним нормам поведінки в житті, уміння оцінювати з позицій соціальних, морально-етичних і етичних норм вчинки людей;

 - формування умінь і навиків роботи з художнім текстом, уміння виразно читати, аналізувати, виділяти ключові слова, засоби виразності.

                                              

 

 Література.

1.Ковбасенко Ю. І. Зарубіжна література. 9 клас: Підручник для загальноосвітньої школи. — К.: Грамота, 2009. — 304 с.

2.Мірошниченко Л.Ф.Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах: Підручник для студентів-філологів. – К.: Ленвіт , 2000.

3.Шульга Н.П. Шляхи організації науково-пошукової діяльності учнів./ Зарубіжна література. - 2001.- №2.

4.Фурсова Л.О. Виховання кращих моральних якостей./ Зарубіжна література. - 2004.- №12.

 

Категорія: Мої файли | Додав: hmelena | Теги: Гоголь, шинель
Переглядів: 3376 | Завантажень: 164 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний хостинг uCoz