Тобі, учителю...
Неділя, 05.05.2024, 00:56
Екскурс по сайту

Форма входу

Категорії розділу
Мої файли [50]

Календар

Блок - інформер

«Методичний портал»



Блок - інформер
Block content
«Методичний портал»



Опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 91

Друзі сайту
 Світ літератури. Сайт Химинець А.А. Белый каталог сайтов Банк Интернет-портфолио учителей Освітній портал

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Система Orphus

Головна » Файли » Мої файли

Досвід роботи вчителя Хмельницької Олени Леонідівни
[ Викачати з сервера (112.5 Kb) ] 14.11.2011, 20:46
Соціально – економічні зміни, що відбулися в нашому суспільстві, процеси гуманізації сучасної освіти значною мірою сприяли пошуку нових підходів при вивченні усіх навчальних предметів в тому числі і зарубіжної літератури. Виховання особистості , здатної мислити творчо, самостійно орієнтуватись у сучасному ринковому середовищі – завдання школи. Література як навчальний предмет відіграє тут важливу роль. Бо головне призначення уроку – організувати творчий процес. Відомо , що творчість – вища форма активності та самостійності в діяльності людини. Оцінюють її за результатом. Творча людина завжди досягає високих результатів у всіх або в якійсь одній ( чи кількох) сферах своєї діяльності – інтелектуальній, художній, соціальній тощо. Чим вищий рівень творчості, тим людина успішніша. У дитячому віці важливим є творчий процес. Відомий вчений, дослідник впливу творчості на розвиток особистості ! Виготський зазначає, що творчість є там, де нове, і там, де по – своєму відтворюється , змінюється, групується вже створене. У кожній людині закладені творчі начала – вроджені можливості. Головне – розвинути ці начала. Урок літератури в реалізації згаданого завдання посідає особливе місце. Він як педагогічне явище похідний від предмета , якому присвячений, - літератури. Література ж , без перебільшення – царство творчості, її синонім. Вона представляє нам нові світи , створені уявою художника, його фантазією, художньою вигадкою. І постають вони як реальні, живі, приваблюючи читача своєю довершеністю і красою. Як створюються ці світи, за якими правилами, закономірностями? На такому уроці учень сам поринає у світ творчості – знайомиться з художньою лабораторією письменника, його виражальними засобами, ставиться в умови, коли треба написати листа герою, взяти участь в інсценівці, намалювати ілюстрацію до твору тощо. Тобто стає співтворцем. Тому урок літератури не можна уявити поза творчістю, поза розвитком уяви учнів, фантазії, асоціативності мислення, образності, уміння естетично оцінювати життєві, мистецькі явища. Як же активізувати особистісний потенціал учнів? Які інноваційні підходи здійснювати до творчої індивідуальної діяльності? Представлені нижче матеріали мають на меті презентувати шляхи створення умов для розвитку творчих здібностей та самореалізації особистості на уроках зарубіжної літератури та в позаурочний час для учнів сільської школи в умовах віддаленості від обласного центру. Інноваційні ідеї покладені в основу досвіду. Головним об’єктом у навчально – виховному процесі повинна бути кожна конкретна дитина. На цьому й має будуватися вся система педагогічної діяльності вчителя, спрямована на всебічний, особистісний розвиток кожного вихованця. В основі представленого досвіду особистісно – орієнтовне навчання, використання інтерактивних та мультимедійних технологій, методик ейдотехніки та критичного мислення, формування проектної культури школяра, його самоосвітня діяльність, розвиток творчих здібностей, враховуючи сфери зацікавлень учня та його можливості і таланти. Успішний шлях самореалізації підлітка – це цілеспрямований шлях від пропедевтики до професійних інтересів і самореалізації на наступних етапах навчання : в середньо – спеціальних і вищих навчальних закладах, а далі – у дорослому житті. Тому необхідним є на даному етапі формування життєвих компетенцій школяра, розвиток його творчих здібностей, використовуючи як традиційні , так і новітні технології, регіональні та всеукраїнські програми, розроблені з урахуванням стандартів освіти , що відповідають вимогам суспільного життя нашої держави. Теоретична база досвіду. Обґрунтовуючи практичну значущість і актуальність представленого педагогічного досвіду, спираюся на праці таких видатних педагогів та науковців , як А. Шмельов, А. Бельцер (інтерактивні технології), В. Безпалько методистів відзначаю досвід , що був покладений в основу власного педагогічного пошуку, Ф. Штейн бука, С. Рудаківської, Н. Нев’ярович, В. Мухіна, О. Наєнка, О. Гузь, І. Переденко. Технологія досвіду. Розвиток творчих здібностей

Позаурочна діяльність Конкурс «Читач року»; Участь у районних , обласних, всеукраїнських конкурсах дитячих творчих робіт; Літературні вечори: « Іще горить душі бажання…», « Гори, гори моя свіча…», «Бентежний сніг кохання», «Прощаємося з уроками літератури»; Уроки пам’яті подвигу молодогвардійців, вшанування ветеранів ВВВ; Тижні зарубіжної літератури; Виставки дитячих творчих робіт; Персональні дитячі виставки; Створення драматичних мініатюр; Участь у науково – практичних конференціях.

Урок літератури. Застосовування проблемного методу навчання; Використання методик критичного мислення ( пошуковий , діалогічний, евристичний) Використання завдань для розвитку уяви у зв’язку з прочитаним ( прогнозоване читання, колажування, створення каліграм, асоціативних малюнків, роликів, візиток тощо); Завдання пошуково – дослідницького випереджального характеру; Завдання літературознавчого характеру( символічні ланцюжки, кольорограми , поетичні сто сторінки); Використання мультимедійних технологій ( створення міні – проектів, досліджень).

Перспективи. Проведення уроків з використанням мультимедіа.

Перспективи. Впровадження проектної технології «Іntel @. Навчання для майбутнього.»

Спираючись на досягнення у вітчизняній та світовій педагогіці, обґрунтовуючи власний досвід, ставлю перед собою ряд вимог і завдань: 1.На уроці літератури та в позаурочний час вчитель і учень є повноправними суб’єктами діяльності. 2.Учитель повинен постійно розвивати творчі здібності учня, адже об’єктом осягнення навчального матеріалу є насамперед творчий процес вихованця в контексті спадщини конкретного майстра художнього слова. 3.Естетична функція художньої літератури як домінанта під час вивчення шкільного курсу зарубіжної літератури. Учні мають залучатися до діалогу типу : «митець – учень - учитель» на противагу класичному « митець – учитель - учень». Схематично взаємодію учителя і учнів на уроках літератури можна уявити такою: Митець. Його художнє бачення (навчальна мета)

Здобутки світового мистецтва

Учень. Творчий процес як шлях до самореалізації (дидактична мета)

Внутрішні Соціальне оточення

чинники впливу на розвиток творчої особистості Суспільні норми моралі

учня. Учитель Його естетичні смаки та методика, педагогічні цілі ( розвивальна мета).

Зовнішні чинники впливу на становлення особистості Урок зарубіжної літератури Я глибоко переконана в тому, що розуміння учнем значення творчості того чи іншого письменника відбувається безпосередньо через призму власних асоціацій , спостережень, і висновків. І вчитель має тут виступати у ролі « диригента хору», а не « першої скрипки». Так , опановуючи тему « Гійом Аполлінер. «Каліграми .Вірші миру і війни.» Поезія «Зарізана голубка і водограй»», учням була запропонована міні творча робота на розвиток асоціативних та абстрактних процесів мислення, а саме спробувати виокремити в поезії образи – символи. Так з’явилися очі загиблих, що дивляться у сонну воду, поранене і облите багрянцем сонце, голубка, церковний подзвін. В ході уроку учні мають запропонувати власну систему розділових знаків до поезії « Зарізана голубка і водограй» для того , щоб під час її інтерпретації можна було створити « ефект поліфонії». Важливим є те, що погляди одинадцятикласників під час здійснення методично – дидактичного процесу можуть різнитися , проте під «пильним оком» вчителя вони зливаються в єдину систему творчого розуміння змісту. Заключним етапом роботи в класі стало написання сценарію відео кліпу до поезій Г. Аполлінера з використанням символіки образів голубки, водограю, сонця, олеандру. Вважаю помилковим давати таке письмове завдання учню, яке легко виконати ( списати ), без внесення чогось свого, власного, самостійно здобутого, тому і пропоную своїм учням завдання з « цікавинками » : 5 клас – скласти казку «навпаки», де заєць - хитрий, підступний, а лисиця – добра , слабка. Або скласти невеличку розповідь « Якби я був чарівником», кого зі своїх друзів нагородив .За що? Чим?; скласти діалог Попелюшки та Пасербиці з казки С. Маршака. Про що вони могли б розмовляти якби зустрілися? 6 клас – написати міф про те , як виникла веселка або роса; спробувати себе у ролі журналіста - написати статтю про події на базарній площі ( інтерв’ю, бесіда з героями твору або з людьми з натовпу), після прочитання оповідання А. Чехова «Хамелеон»; скласти оповідання за мотивами твору А. Чехова «Товстий і тонкий», дія якого відбувається в наш час; скласти уявний діалог «Розмова з Робінзоном Крузо». 7 клас – спрогнозувати фінал однієї з балад; написати міні – твір за однією з тем: « Закони Запорозької Січі», « Чи виправдана зрада коханням ?», «Подорож Гул лівера у наш час», « Як порозумітися з людиною ?»; скласти анкету головних героїнь або героїв твору. 8 клас – написати твір – мініатюру « Прометей – світла людина» про сучасника або історичну особу, чиє життя можна порівняти з життям Прометея; написати листа сучасникам від імені Омара Хайяма , використовуючи його поетичні рядки. У старших класах теми письмових робіт теж різноманітні : « Промова на захист Маріо» ( Т. Манн « Маріо і чарівник »); «Сповідь солдата із оповідання Г. Белля « Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»», « Чи готовий ти до зустрічі з янголом ?», «Хто керує світом?» ( М. Булгаков « Майстер і Маргарита»), « Фінали, фінали…» ( Дописати власний фінал до роману Ф. Достоєвського « Злочин і кара»), « Життєві історії» (про долю героїв у світі без війни, наприклад за п’єсою Б. Брехта « Матінка Кураж та її діти», написати листа герою твору , що найбільше вразив, « Молитва за долю…» тощо. Уроки зарубіжної літератури – це уроки естетики художнього тексту, вияву непересічного таланту письменника на тлі певної епохи та культури. Застарілою є домінуюча виховна функція літератури. Виховання має бути не моралізаторським, а естетизованим, тобто таким, що спонукає учнів до самовіддачі через власну творчість. Мої учні пишуть багато віршів, а особливо гарно малюють. Пропоную їм намалювати малюнок – асоціацію, малюнок до одного віршованого рядка, малюнок – символ. Важливим моментом у навчальному процесі є систематизована робота над усіма етапами навчального матеріалу ( постійне виконання письмових домашніх завдань свого рівня, самостійне прочитання художнього твору, робота на уроці в ситуативних групах, індивідуальна робота, елементи літературознавчого аналізу. Згадані види навчання втілюються через різноманітні форми, методи і прийоми роботи . Наприклад, написання автобіографії письменника, створення каліграм до творів, що вивчаються або « візиток» - сторінок творчого портрету письменника на одній презентаційній сторінці, створення поетичних сторінок , діаграм злету – падіння героя, анкет. Так учитель може вдосконалювати мотиваційну спроможність уроку, його сучасну форму і зміст. Постійно використовую в роботі елементи методики ейдотехніки, критичного мислення ( « дошку запитань», взаємне читання, сенкан , діаграму Ейлера – Венна, дебати), інтерактивних технологій. Важливим етапом засвоєння програмового ( і позапрограмового) матеріалу є використання між предметних зв’язків у їх органічному поєднанні . На уроках твори музики, живопису, художні тексти, історичні факти можуть бути як об’єктом дослідження, так і першоджерелом у творчому процесі, або фоновим матеріалом, що дозволяє сприймати художній твір і світовідчуття школяра цілісно, « по - іншому», тобто «по - новому» якісно (історичне дослідження « Рільке і Україна», « Достоєвський і час», « Гоголь і Україна», « Гійом Аполлінер і Пабло Пікассо – генії часу чи час геніїв » читання поетичних творів мовою оригіналу, символічне гронування (11 кл. ). Серед вдалих спроб – проведення уроків з використанням мультимедіа , створення проектів, міні – презентацій, досліджень. Попри всі переваги мультимедіа, впроваджуючи комп’ютерні технології у навчання, впевнена, слід керуватися критерієм доцільності. Наскільки доцільна обрана програма, схема, репродукція, таблиця тощо під час роботи над темою? Чи є обраний матеріал таким , що забезпечить глибоке усвідомлення тексту, чи це лише красива зайва інформація , яка перевантажує учнів і забирає навчальний час? Адже читання , осмислення тексту, робота з ним залишається класичною, а отже незмінною константою, що забезпечує результат і виправдовує мету вивчення літератури. Як свідчить практика , більшість з наведених вище методів і прийомів у рамках досвіду викликають схвальні відгуки серед колег, батьків та учнів. Зокрема популярними для учнів є робота над домашніми індивідуальними завданнями , створення кольористичних інтерпретацій, колажів, мультимедійних презентацій, що передбачають розвиток обдарованості, творчих здібностей, заглиблень у літературознавчий , філософський , соціологічний , контекст. Результативність досвіду та його аналіз. Даний педагогічний досвід ще на початковій стадії був представлений на обласному етапі Всеукраїнського конкурсу « Вчитель року - 2004». З період 2005 - 2008р. окремі методичні знахідки - конспекти уроків з вивчення творчості Бальзака ,Кафки, Чехова, Шоу, Конан Дойла, підсумкового уроку за темою « Французька і російська література другої половини 19 ст.» надруковані на шпальтах фахових періодичних видань ( « Зарубіжна література в навчальних закладах України», « Зарубіжна література в школі», « Всесвітня література в середніх навчальних закладах », « Все для вчителя +». Авторська програма для профільної школи « Мистецтво живого слова » була визнана кращою на Всеукраїнському конкурсі авторських програм і посібників і надрукована у газеті « Позакласний час» 2006 р. Окремі авторські наробки презентовані на обласній науково – практичній конференції « Актуальні проблеми викладання літератури: культурологічний , літературознавчий, методичний аспекти» (квітень 2004 р.), обласному семінарі – тренінгу « Діалогічна модель вивчення художнього твору на уроках зарубіжної літератури» (09. 11. 2006), обласній науково – практичній конференції « Виховання учнівської молоді Луганщини : стан, проблеми , перспективи» (25. 10. 2007), обласному науково – практичному семінарі « Навчально – методичний супровід вивчення зарубіжної літератури у 2007 – 2008 рр.» (23.11.2007), обласному семінарі – звіті за результатами експериментальної роботи в шкільному освітньому окрузі у травні 2008року,обласному науково – практичному круглому столі та семінарі «Формування громадянської компетентності у процесі вивчення зарубіжної літератури», 20 лютого та 5 березня 2009 року З 2004 року проводжу майстер – класи та семінарські заняття на курсах підвищення кваліфікації вчителів зарубіжної та української літератур. У 2008 році ввійшла до складу журі обласного етапу Всеукраїнського конкурсу « Вчитель року - 2008». Неодноразово презентувала свій досвід на районних методичних об’єднаннях, семінарах, конференціях та у своїй школі, окрузі. З 2004 року провела відкриті уроки у 8 класі – « Вода буває потрібна і серцю…» ( Морально – філософські істини в казці А. де Сент – Екзюпері « Маленький принц»); 10 клас – « Рання творчість А. Чехова», «…Знайти в людині людину…» ( Теорія Раскольникова , протиставлення їй етики добра, любові до людей. Ф. Достоєвський « Злочин і кара»); 6 клас – «Уславлення людської гідності, самоповаги та мужності, засудження приниження та внутрішнього рабства у віршах Ш. Петефі»; 6 клас – « Що людині потрібно для щастя ?» ( за повістю Ч. Діккенса « Різдвяна пісня у прозі»; 11 клас – інтегрований урок ( зарубіжна література та світова культура) «В країні Вранішнього Сонця». Мої учні – це моя гордість. Ми маємо перемогу в обласних конкурсах учнівських творів « Люди високого покликання» та « Собори наших душ» (2004, 2005 р.). У 2007 р. робота Туренко Олени була третьою на всеукраїнському конкурсі « Я славлю Отечество трижды своё…». Маємо численні перемоги в районних конкурсах дитячих творчих робіт. В позаурочний час основними напрямками роботи є підтримка обдарованої молоді – підготовка і виступи на науково – практичних конференціях з наступних тем: «Пословицы и поговорки русского народа. История. Синтаксис. Лексика.», « Японська поезія . Хоку Мацуо Басьо.», «Соціо – культурні функції літератури. Література масова та елітарна. Пауло Коельо», « Музи поетів», « Природа геніальності. Генії в літературі. Чи є у мене шанс стати генієм?», « Українські мотиви у творчості М. Гоголя»; участь у конкурсах, проведення різноманітних дозвілевих заходів. Серед цікавих моментів мого шкільного життя – участь у Всеукраїнському конкурсі « Класний керівник - 2005» та проектах « Школа – « Лідер - 2007»» та « Молодь проти корупції» (2008 р.). Логічним продовженням цих проектів стали проведені мною тренінгові заняття, участь у обласному дебатному турнірі команди нашої школи, перемога у районному дебатному турнірі. Та головне, що дітям стала цікавою ця ідея і створення дебатного клубу вже є серед моїх пріоритетів. Практична значущість та можливість поширення досвіду. Досягаючи основної мети власного педагогічного пошуку як вчителя – словесника, а саме формування життєвих компетенцій засобами художнього слова, через своє власне творче бачення, відчуття, літературний смак, самореалізація власного «я» на уроці зарубіжної літератури, через практичну діяльність , використовуючи традиційні і новітні технології ( метод проектів, дослідницьку діяльність , інтерактивні форми проведення занять тощо), шляхом власних висновків, оцінок колег, обґрунтовуючи практичну значущість досвіду, приходжу до думки, що моя робота має позитивні впливи на такі чинники діяльності суб’єктів під час навчально – виховного процесу : активна самоосвітня діяльність учня; його всебічний культурний розвиток; інтерес до предмета, вироблення цілей самореалізації на уроці та в позаурочний час. « Щастя – це коли на роботу і з роботи людина йде з радістю», - говорив відомий письменник і педагог Симон Соловейчик. Ці слова є формулою мого щастя. Грузинський педагог Ш. Амонашвілі висловлював таку думку : « Учитель мусить обирати для себе високу мету, тому що тільки тоді він матиме змогу піднести своїх учнів і піднесеться сам. Така мета зробить вчителя оптимістом , романтиком, він буде завжди у пошуку і буде здатним створити неможливе». Вірю , що моя діяльність втілює цю думку в життя.
Категорія: Мої файли | Додав: hmelena | Теги: досвід, портфоліо вчителя, атестація
Переглядів: 2416 | Завантажень: 143 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний хостинг uCoz